søndag den 9. marts 2008

Og saadan floej endnu en uge afsted...


I fredags havde vi vores sidste dag med spanskundervisning - undervisningen var byttet ud med en faelles tur til Liberia, hvor vi alle havde tid til bare at gaa rundt og nyde starten paa den uge lange festival, der slutter i dag. Andreas og jeg gik sammen med vores laerer Manuel, om ikke andet saa for at faa lidt ekstra spansk med paa vejen. Han har virkelig vaeret en rigtig god laerer og vi gav ham en flaske hvidvin og en pose dansk slik som tak fra os.

Vi var i biffen i Liberia, aldrig har jeg set en film i saa daarlig kvalitet.. Hehe, men det kostede heller ikke mere end 12 danske kroner. Andreas saa Rambo og jeg saa Mi mascoto es un monstro (mit kaeledyr er et monster) - det var fortaellingen om Lockness-uhyret..

Da vi skulle tilbage til Coco fra Liberia, koerte vi med Emilio, som er vores kommende spansklaerer - vi har jo valgt at tage lidt ekstra spansk de kommende uger et par eftermiddage i ugen. Vi koerte omkring Playa Esmeralda og saa jordens flotteste solnedgang. Vi var saa betagede af det hele, at vi ikke sagde et ord til hinanden. Desvaerre er det svaert at fange paa billede, men vi har da forsoegt.

Loerdag koerte vi hele vejen til Monte Verde, paa en FANTASTISK grusvej (NOT)!!! Det var 2 timer paa bumlevej og helt ud til kanten af klippeafsatser.. Puha hold paa hat og briller folkens!
Ved ankomst meldte vi os til forskellige ture. Andreas var heldig at komme med paa ATV-erne, og jeg valgte en Nightwalk i junglen. Det var ret spaendende og aldrig har jeg set saa flot en stjernehimmel, som da vi kom til en lysning. Der var ikke den mindste "lysforurening", saa der var millioner-millioner-millioner af stjerner. SAA FLOT!!

Soendag startede med endnu en jungletur - denne lidt anderledes end de andre. Vi gik op til skaeldet mellem den del af landet der hoerer den karibiske kyst til og den del, der hoerer stillehavskysten til. Det kaldes Cloud Forrest fordi skoven/junglen ligger saa hoejt oppe i bjergene, at man naermest gaar rundt i skyerne. Man kan se skyerne flyve op over heojderyggen - de bliver dannet fordi den kolde og den varme luft moedes netop der paa toppen.
Derefter stod den paa Skytreck og det var saa fedt! Jeg var ret bange i starten (mig og hoejder er ikke noedvendigvis en god kombination) - men jo flere svaeveture jeg fik ud over traetoppene, jo mere kunne jeg nyde det og se ud over det super flotte landskab. Naesten ved turens afslutning var der en tarzangynde, som vi kunne proeve. Man kravlede op i et taarn, blev spaendt fast til et par snore og skubbet/vaeltet ud over kanten. Saa var der foerst frit fald, indtil det passede med snorernes laengde og saa svingede man eller ud over en afsats. Jeg troede, jeg skulle doe. Jeg var ved at gaa helt i panik, men alle andre var helt vilde med det. Det var ogsaa foerst et par dage efter, det rigtig gik op for mig, hvor bange jeg egentlig havde vaeret.


Mandag fik vi vist begge overskreddet en graense. Vi satte os paa en hesteryg uden nogen som helst ide om, hvad der ventede forude. 3 timer paa jordens nok haardeste saddel og i et ubeskriveligt bakket terraen. Op af stejle skraaninger, ned af stejle smale bakker og gennem et par floder.. det var rigtig fedt, men AV hvor fik man ondt i roeven. Ved vejs ende hoppede vi paa en kanalbaad som sejlede os over til La Fortuna og nogle minibusser, som koerte os til Los Lagos - et luksus hotel uden lige, som laa lige ved vulkanen Arenal. Det var bare smukt, naar vi gik ud af vores vaerelsesdoer var det foerste syn denne aktive vulkan med et par skyer ved toppen. Det var super flot. Jeg valgte at betale for at blive koert ud til et sted om aftenen, hvor vi kunne se lavaen loebe lige saa stille ned af vulkanen - jeg hader mit kamera for ikke at kunne opfange den smule lys det gav.

Tirsdag valgte vi at slappe max af ved poolen paa hotellet. Der var den sjoveste vandrutschebane!!! Og saa var der alle de varme kilder, som vi kunne sidde og slappe af i. Der var en med direkte udsigt til vulkanen. Laekkert.

Onsdag var vi 8, der tog en minibus til San Jose, for at overnatte der. Vi havde eftermiddagen til bare at tulre rundt og shoppe lidt.

Torsdag blev vi hentet af Phil - en amerikaner, som for knap 15 aar siden startede en lille forretning med riverrafting. 6 af os valgte at riverrafte som en del af vores rejse mod den karibiske kyst. Det var saa sjovt. Vi holdt en pause, hvor vi gik op paa land og fik lov til at bade under et vandfald. Saa fik vi middagsmad, som guiderne stod og tilberedte paa et meget primitivt lodge, der ude midt i ingenmandsland. Paa den videre tur var vi et par gange nede i bunden af baaden, paa kommando fra Phil, som guidede os gennem turen. Og vi fik paa et roligt sted mellem klipperne lov til at hoppe i vandet og flyde med. Vi drak af de smaa vandfald, der loeb ned paa begge side af os. Det tog knap 5,5 timer og det var rigtig fedt. Da vi havde faaet toert toej paa koerte vi videre til Puerto Viejo, som var noget af en overraskelse for os. Der var ikke plads til os paa det hotel vi gerne ville have boet paa, saa vi koerte lidt rundt til vi fandt et sted. 10 dollars pr nat og en skaev receptionist - den tager vi! Hehe.. Det var okay senge og vi var traette.

Vi stod tidligt op og fandt lidt morgenmad og gik paa strande. Det gik ret hurtigt op for os, at byen ikke stod op saa tidligt som os. Det var foerst omkring klokken 14 at alle boder havde aabent. Der var vildt mange turister i Puerto Viejo og mange af anden baggrund end costaricansk, som havde slaaet sig ned med en lille butik eller restarant eller bar.. Pernille, Andreas og jeg fandt ret hurtigt ud af at denne by ikke sagde os noget, saa vi fandt ud af at tage transport hjem loerdag i stedet for i dag soendag. Hele miljoeet med skaeve folk og hashlugt alle steder, var bare ikke os. Dog skal de have, at det var hyggeligt med livereggae til maden om aftenen.. OG OG OG - nu har vi vaeret i SAA mange jungler med haabet om at se....... et dovendyr... Og hvor var dovendyret?? Det var da bare lige ovre i Puerto Viejo for at hoere lidt reggae! Det kravlede hen over det bagerste af scenen mens bandet spillede.. ! Saa sjovt!

I gaar tog vi saa hjem, foerst med lokal bus i 5 timer, hvor vi undervejs blev stoppet af politiet, som tjekkede alles pas. Og dernaest med en taxa fra San Jose til Coco 4,5 timer. Vi var bare Saa glade for at komme frem og hvor har vi savnet Coco! :)

10 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ej hvor lyder det hele bare MEGA spændende !!! :D hehe
Glæder mig meget til at se billeder :) gerne med fordrag til :D hehe
Tager hatten af for at i bare tør køre sådan rundt og sådan helt alene:) hehe

Mange knus fra mig :)

Anonym sagde ...

Hey hey og velkommen tilbage hertil.
Nøj hvor har jeg savnet og høre fra jer;).
Hvor må det ha' været MEGA spændende ALT det i har oplevet. Og som Anders skriver AT I TØR ALT DET, hatten af for det venner, Super sejt gjort!!!!!
Glæder mig vildt meget til at se billeder.

Alt vel her.
STORT KNUS til jer begge
fra mor/sviger :o)

Anonym sagde ...

Okay billederne kom så lige efter min besked... Smiler!
Herligt og se billeder hvor i begge er på.
Hvor ser i dejlige ud ;o)
Hvor er alle de "sjove" billeder?

Knus og kys mor...

Kristina sagde ...

Hej Anders
Jeg lover dig, at du skal komme til at se billeder i lange baner, naar vi kommer hjem. Vi har laant disse billeder fra Pernilles kamera, og vi haaber paa at alle er med paa at dele billeder, for vi tager ikke saa mange billeder af os selv. Det goer man jo bare ikke.. Vel? Hehe..

Kristina sagde ...

Hej mor..
Hvilke sjove billeder taler du om?
Men som jeg skrev til Anders, vi har laant os til billeder..
Jeg haaber vi kan snakkes paa Skype en af de kommende dage. Knus Kristina - nu skal jeg over og have lavet noget mad.. :)

Anonym sagde ...

Hold da op enspændende uge i har haft med en masse oplevelser.

Er det så 3 uger på skolebænken igen,og hvad så???

Knuz Farfar og Farmor.

Anonym sagde ...

Hej igen ven. De sjove billeder, tja jeg tror jeg mente dem, hvor man nok ser jer som vovehalse. Men det er jo ikke sikkert at i har nogle, da i jo ikke lige kan ta' billeder af jer selv.
De er skam gode, selvom i har lånt dem....

På genkig :o) Knus mor

Kristina sagde ...

Hej farmor og farfar.. Ja nu staar den paa tre uger med kommunikation paa skemaet. Vi startede i gaar og det bliver et interessant fag, vi er maaske lidt skeptiske, fordi der er vildt meget psykolog over hende vores laerer. Hun er lidt spoejs. I naeste uge starter vi paa at have ekstra spansk om eftermiddagen, det er jo med at holde det ved lige.. smiler knus til jer begge...

Kristina sagde ...

Hej mor..
det har vaeret lidt problematisk at have kamera med paa alle turene. vi har koebt os til et billede fra skytreck og jeg har et par billeder fra rideturen. vi arbjder paa at komme i kontakt med en af de andre der var med paa raftingturen, en amerikaner, der skulle skrive en bog.. Han filmede os nemlig ned af floden. Mega sjovt at have, hvis vi kan komme i kontakt med ham... knus

Bedste sagde ...

Hej med jer begge to.
Det var dejligt at høre fra jer og se de flottebilleder.
Det ser ud til, at I har alle tiders tur.
Vi håber, det fortsætter sådan.
Mange kærlige hilsener til jer begge fra Bedstefar og Bedstemor